"Tegenwoordig heeft bijna iedereen in Nederland een snelle
internetverbinding. Bovendien zijn mensen steeds minder huiverig om online
bestedingen te doen", verklaart hij zijn expansie.
De ondernemer richtte zijn internetsupermarkt nog geen jaar geleden op,
in oktober 2007. BoodschappenXL startte met leveren in Drachten en twee
omringende gemeenten. Al snel breidde hij uit naar heel de provincie
Friesland.
Meindertsma denkt dat zijn succes te danken is aan het feit dat hij in grote
hoeveelheden levert. BoodschappenXL heeft voornamelijk houdbare en
diepvriesproducten in het assortiment. Veelal in grootverpakkingen. Een
soort groothandel voor de gewone consument dus. “Of je nu één pak koffie
koopt of meteen zes, het komt toch wel op", stelt de ondernemer.
Hoeveel klanten het bedrijf heeft wil Meindertsma niet kwijt. Cijfers
wil hij überhaupt niet prijsgeven omdat de online super daarvoor volgens hem
nog te kort bestaat.
Cliënten van BoodschappenXL plaatsen globaal eens per drie à vier weken een
bestelling. Zij geven gemiddeld 160 euro per keer uit. "Dat is meer dan
bij Albert, de online super van Albert Heijn, waar men zo’n 130 euro per
keer uitgeeft", meent Meindertsma.
Voor het bezorgen van de bestellingen rekent de websuper 5,85 euro.
Ongeacht de omvang van de bestelling. BoodschappenXL heeft de daadwerkelijke
bezorging uitbesteed aan een externe partij en zodoende dus niet de zorgen
van een groot wagenpark.
Het prijsniveau dat de super hanteert verschilt nogal per type product. "We
verkopen een mix van A- en B-merken. Met de A-merken zijn we iets duurder
dan de gemiddelde buurtsuper. Ons diepvriesassortiment daarentegen kan weer
wel goed op prijs concurreren", aldus Meindertsma.
Het inkopen van de producten doet BoodschappenXL geheel zelfstandig. De
grootgrutter is dus niet aangesloten bij een inkooporganisatie zoals de
meeste stenen supermarkten.
Verse producten levert het bedrijf nog niet. ”Een krop sla willen mensen toch
graag eerst zien voordat ze ‘m kopen”, aldus Meindertsma. De kwaliteit van
verse producten is ook moeilijker te waarborgen. “We blijven kijken naar
mogelijkheden om uit te breiden. Maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan
van de kwaliteit.”
Meindertsma denkt niet dat het model van BoodschappenXL
uitsluitend werkt in de landelijke gebieden. Het heeft dus ook in een meer
stedelijke regio kans van slagen.
“We hebben een heel divers klantenbestand. Daar zitten ook veel mensen uit de
stad Groningen tussen.” Wel is volgens hem het leveren van grote
hoeveelheden houdbare producten vooral interessant voor mensen die in
buitengebieden wonen.
Directe plannen om het leveringsgebied verder uit te breiden, heeft
Meindertsma overigens niet. Het distributiecentrum van de online supermarkt
is in Drachten gevestigd. "Dus eventueel toe te voegen gebieden moeten
nog wel vanuit Drachten te bedienen zijn."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl